W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

"Vanitas vanitatum et omnia vanitas"

VANITAS VANITATUM ET OMNIA VANITAS - MARNOŚĆ NAD MARNOŚCIAMI I WSZYSTKO MARNOŚĆ: te słowa pochodzą z Biblii, z Księgi Koheleta. Czy w czasie obecnym mają wciąż tak wielki ciężar jak kiedyś? Jak często dzisiaj myślimy o marności i kruchości naszego istnienia?

Martwa natura, wdzięczny obiekt obserwacji dla uczącego się rysownika.

Umieszczenie między przedmiotami - które stały się inspiracją dla prac zaprezentowanych na tej wystawie - zwierzęcej czaszki było prowokacją zmuszającą studentów do obudzenia niepokoju związanego z przemijaniem życia. Zakładając, że sztuka jest obrazem prawdy o ludziach i życiu, z napięciem można było oczekiwać rysunkowych efektów pracy studentów nad martwą naturą ze zwierzęcą czaszką.

Rysunki prezentowane na wystawie były efektem wysiłku każdego studenta w zakresie kompozycji oraz doboru narzędzi, a więc ekspresji wypowiedzi artystycznej.

Efekty były dojrzałe i zindywidualizowane. Potwierdziła się autentyczność przeżycia, bo każda z powstałych prac wyraziście oddała temperament młodych twórców.

Cóż zatem można było zobaczyć oglądając rysunki martwej natury z czaszką? Jak głębokie było przeżycie rysowników i czy o wspomnianej marności życia chcą odbiorcy coś powiedzieć?

Przeżycie było silne i widać to na wszystkich pracach. Ekspresja ma charakter niezwykle wyrazisty – czaszka jest powiększona, a pozostałe elementy kompozycji uproszczone. Użyte narzędzia takie jak węgiel czy patyk i pędzel z czarną farbą wzmagają odczucie grozy i posępności kośćca. W żywiołowym rysunkowym przekazie z łatwością czytamy grozę śmierci. W miejsce barokowej zadumy pojawia się gorzki obraz szczątków istnienia.

Konkluzja młodych twórców jest wyrazista i dosadna - śmierć jest fragmentem życia i nie ma w niej wdzięku ani piękna, jest zgrzyt i surowość, którą trzeba zaakceptować.

Młode pokolenie podchodzi do kwestii przemijania jak do wielu innych życiowych problemów - oswaja je i uczy się z nimi żyć.

Świat szybko zmienia swoje oblicze, żyjemy w pogoni za marnościami, które szczelnie wypełniają nasze życie dając złudzenia szczęścia. W takiej hałaśliwej „oprawie” rzadko mamy szansę na myśli o kruchości naszego istnienia - bo też rzadko pogrążamy się w ciszy własnego serca.

Mimo to, przemijanie i śmierć dotykają nas bardzo boleśnie, czego potwierdzeniem były prezentowane na wystawie prace młodych, wrażliwych adeptów sztuki.


oprac. dr hab. Prof. AJD Magdalena Snarska

Plakat wystawy "Vanitas vanitatum et omnia vanitas"
Galeria Biblioteki Głównej AJD, widok na fotoramy i gabloty wystawowe
Galeria Biblioteki Głównej AJD, widok na fotoramy
Galeria Biblioteki Głównej AJD, widok na fotoramy
Galeria Biblioteki Głównej AJD, widok na ekspozycję w gablocie wystawowej
Galeria Biblioteki Głównej AJD, widok na ekspozycję w gablocie wystawowej

Data dodania: 10 października 2024